Een app ontwikkelen is een prestatie. Met zoveel tijd en moeite in het hele proces van ontwikkelen, testen en lanceren, zou het bedenken van een effectieve marketingstrategie het laatste zijn waar een ontwikkelaar aan denkt.
In de App-markt bestaat het ‘probleem van overvloed’. Met een golf van mobiele apps in verschillende app stores is succes niet gegarandeerd, ook niet als je nieuw ontwikkelde app ‘alles’ in zich heeft. Dit wordt nog verergerd door het hoge uitvalpercentage van verschillende mooi ontwikkelde apps in de app stores. De waarheid is dat hoe fantastisch je app ook is, een solide marketingstrategie is wat hem uiteindelijk verkoopt. Het op de markt brengen van ‘beloofde waarde’ kan een belangrijk verschil zijn.
Het is essentieel om voor de lancering een marketingplan op te stellen voor promotie en naamsbekendheid van je conferentie app. Niemand gaat tenslotte een app downloaden die geen buzz om zich heen heeft.
Wat is de strategie om de marketingbuzz te creëren?
- Promotie vóór lancering: Zelfs vóór de lancering van de app moet verschillende promotionele inhoud worden afgerond – inhoudsontwikkeling, beoordelingen door verschillende influencers, opiniemakers en bloggers en bannerontwerp voor advertenties, persberichten, enz. Correct medium (portals en publicaties ) kan garanderen dat de promotie op de juiste doelgroep is gericht. Dit wordt mogelijk gemaakt door online aanwezig te zijn via sociale medianetwerken. Demo testen met een doelgroep zorgt voor bekendheid bij de juiste doelgroep.
- De app optimaliseren: het optimaliseren van de app voor zoekmachines door de juiste trefwoorden in de titel en beschrijving op te geven, is belangrijk, zodat gebruikers deze gemakkelijk kunnen vinden. App-optimalisatie tijdens het ontwikkelingsproces zou een essentiële stap moeten zijn voor vindbaarheid in zoekopdrachten in de app store. (1)
- Vroegtijdig vrijgeven van unieke functies: om een gebruikersbestand te laten groeien, is het essentieel om vroegtijdig vrij te geven, wat de aandacht van investeerders trekt. Het vrijgeven van de primaire functies zou een vroege adoptie bevorderen en de weg vrijmaken voor een groeiend gebruikersbestand in de toekomst. Het inschakelen van een voorziening voor sociaal delen kan verder leiden tot een groter gebruikersbestand. De adoptie gaat doorgaans snel als een uniek kenmerk in een vroeg stadium wordt geïntroduceerd. Een berichten-app die de capaciteit heeft om 50 of meer mensen tegelijk te targeten, zou bijvoorbeeld interesse wekken. (2)
- Bekendheid – Met een overvloed aan apps in hetzelfde marktsegment dat u opereert, is het essentieel om met de hoogste frequentie aanwezig te zijn. Het publiek wil weten hoe jouw app hun taak gemakkelijker maakt en die klaar is om gedownload te worden. Maak een bestemmingspagina en een e-mailabonnementsoptie voor de app. De focus moet liggen op het creëren van bewustzijn om verkeer naar de pagina te leiden. Een multi-channel marketingstrategie zoals e-mailmarketing, banneradvertenties en virale marketing kan helpen bij het promoten van apps via verschillende kanalen. Om maximale zichtbaarheid te krijgen, moet het marketingproces continu zijn.
- Maak van gebruikers uw marketeers: Het is moeilijk om de toppositie in de grafiek te bereiken, maar als dit eenmaal is bereikt, kunnen gebruikers optreden als marketeer voor uw ‘geweldige app’. Gebruikers kunnen de deelbare functies van de app gebruiken om naamsbekendheid onder vrienden te verspreiden. Ze kunnen de app gebruiken om inhoud te delen en sociale media om de buzz rond de app te creëren. Relaties kunnen worden gesmeed via het deelbare aspect van de app. Sociale media kunnen worden gebruikt om profielen te maken van de beoogde gebruikers die kunnen worden betrokken en opnieuw kunnen worden betrokken via inhoud, International marketing, waardebeschrijving, aanbiedingen en functiemogelijkheden. Eenmaal overtuigd, doen je echte marketeers de virale marketing voor de app. (4)
- Inkomstenmodel: Het is essentieel om duidelijkheid te krijgen over het inkomstenbronmodel. Het meest geschikte verdienmodel moet worden gekozen. De app kan een betaalde app zijn of een in eerste instantie gratis en later te betalen app. De verschillende bronnen voor het genereren van inkomsten van de app die kunnen worden onderzocht, zijn onder meer aankoopopties, advertenties, abonnementen en de verkoop van producten/diensten.
- Gebruikersbehoud en -betrokkenheid: het behouden van klanten kan net zo moeilijk zijn als het werven ervan. Pushmeldingen dienen als een bron van gebruikersbetrokkenheid. Een solide gebruikerservaring is essentieel om klanten te binden en te behouden. Feedback over de gebruikerservaring via beoordelingen en recensies op de app-pagina/app store zijn duidelijke manieren om de geloofwaardigheid te vergroten, bestaande klanten te behouden en meer te verwerven. Door mensen toe te staan rechtstreeks vanuit de app contact op te nemen via een e-mail of sociale media, kan de betrokkenheid worden vergroot. Elke negatieve beoordeling over een bug, probleem, crash of extra functievereiste moet onmiddellijk worden opgelost. Succesvolle afhandeling van gebruikersverzoeken laat een tevreden klant achter en leidt tot positieve reviews.
Hulp nodig met deze vorm van marketing? Kijk dan eens op de website van Leads International