Boekingsconferenties zijn een integraal onderdeel van het uitbreiden van de reismogelijkheden van een kunstenaar. Hier zijn enkele tips voor het benaderen van het bijwonen van een grote boekingsconferentie. Ik bied een stapsgewijze strategie voor het maximaliseren van de mogelijkheden van conferentieshows om de erkenning van de act onder boekpersoneel, presentatoren en promotors te helpen vergroten.
Laat me eerst een paar verschillen maken. Onder de vele soorten conferenties die men kan bijwonen, zijn sommige gericht op boekingen (agenten en artiesten die in contact komen met promotors en clubboekers) en andere conferenties zijn meer media-evenementen waarbij een artiest contact kan leggen met toekomstige agenten, managers, platenlabels en een media gonzen over hun act. Promoters wonen deze media-evenementen ook bij en er is altijd kans om optredens te krijgen, maar veel minder dan op een conferentie die speciaal is opgezet voor promotors om nieuw talent te zien. Ik zou graag de boekingsconferentie willen bespreken en specifiek bespreken hoe u uw showcases kunt maximaliseren wanneer u bent geselecteerd om te presenteren. In andere artikelen vertel ik hoe je kunt profiteren van de tentoonstellingshal, het bijwonen van workshops en netwerktechnieken.
Gestelde doelen:
Voordat u van plan bent een conferentie bij te wonen, kunt u het beste een aantal carrièredoelen stellen of uw langetermijndoelen en marketingplannen herzien die u mogelijk eerder heeft opgesteld. Conferenties kosten geld, dus het is belangrijk om de meest geschikte conferenties te selecteren op basis van uw carrièredoelen voor de komende twee jaar. Als u uw reizen in een specifieke regio wilt uitbreiden, selecteert u een conferentie die deuren opent naar die regio. Misschien bent u klaar voor nationale aandacht en richt u dan uw blik op enkele van de grotere, nationale conferenties. Ga niet naar een conferentie waar u nog niet aan toe bent. Kies de conferentie die je kansen biedt om naar het volgende logische niveau in je carrière te springen, en niet naar een niveau waar je niet op voorbereid bent.
Hier zijn enkele voorbeelden van specifieke carrièredoelen die betrekking hebben op het selecteren van de juiste conferentie.
1. Bouw een aanhang op in het midden van de Atlantische regio: Woon conferenties bij zoals Independent Music Conference. Ook al komen de deelnemers uit het hele land, er zal een concentratie zijn van podia, bands, managers, agenten en media uit de mid-Atlantische regio. Hier zijn alle muziekstijlen vertegenwoordigd.
2. Bouw een nationaal publiek op: Woon elk jaar half maart SXSW bij in Austin, TX. Deze conferentie is in de loop van de jaren gegroeid en trekt promotors, media, managers, agenten, filmindustrie, platenindustrie uit het hele land en Canada aan, evenals enkele internationale bezoekers. Als het uw doel is om een nationale buzz te creëren terwijl u zoekt naar management, platenlabels oproept en wat grote media-aandacht oproept, is dit misschien de juiste conferentie voor u. Dit is een zeer grote conferentie en je kunt gemakkelijk verdwalen in de menigte als je niet bereid bent om een grote plons te maken en te investeren in promotie voor de conferentie.
Dit zijn slechts twee van de vele conferenties die momenteel plaatsvinden. Sommige conferenties zijn internationaal, sommige genre-specifiek, sommige zijn evenementspecifiek. Het is waarschijnlijk dat u een aantal conferenties zult vinden die geschikt zijn voor uw volgende carrièreswitch. Mogelijk vindt u vermeldingen voor veel conferenties in de Musician’s Atlas, verkrijgbaar bij muziek- en platenwinkels en in het hoofdstuk Trade Shows and Events in mijn boek.